Island adventures

29 mei 2016 - Bali, Indonesië

Schommel

Ja, de bus naar Chumphon. Ogen vallen dicht.., en ik ben weer wakker. Ogen vallen dicht.., en ik ben weer wakker. Slapen in een bus is net zo erg als in het vliegtuig, drama! En dan rond 4 in de ochtend wachten op de ferry naar Ko Tao. Nee, de reis was niet heel relax maar als je dan aankomt op de pier van Ko Tao, ben je dat direct weer vergeten. Fantastisch uitzicht, superhelder water, mooie stranden, fantastisch! Ik had een paar nachten geboekt in hostel Taco Shack en zag daar weer Dom en Sam, die ik in Bangkok had ontmoet. Dit eiland en dit hostel is geweldig! Iedereen die ik spreek is lyrisch over Ko Tao. En de hoofdattractie is natuurlijk duiken. Dus na 2 dagen met mijn luie reet op het strand te hebben gelegen heb ik me samen met twee anderen uit het hostel ingeschreven voor een duikcursus. Dat hield dus in, 4 dagen om 8.30 uur beginnen tot een uurtje of 6 en dan studeren voor je test om vervolgens in slaap te vallen op je boek omdat je zo moe bent. Want duiken is ontzettend leuk maar ook mega vermoeiend! We begonnen met het kijken van video's en lezen van een leerboek. Iets waar je in eerste instantie misschien niet heel veel zin in hebt maar achteraf gezien erg blij mee was dat je het nu weet. Zo kun je decompression decease krijgen als je teveel nitrogyn in je lichaam hebt (de cursus was geheel in het Engels, vandaar de termen). Deze nitrogyn ontstaat in je lichaam in de vorm van bubbeltjes en hoe verder je naar beneden gaat en hoe langer je duikt, hoe meer je ervan in je lichaam hebt. Als je teveel nitrogyn in je lichaam hebt kun je die ziekte krijgen en that ain't pretty! Dus als je een duik hebt gedaan van 20 meter en je bent 15 minuten onder geweest moet je bijvoorbeeld eerst een uur wachten voordat je weer mag duiken zodat je nitrogyn level weer op een acceptabel level is. Precieze tijden kun je uitrekenen via schema's en een formule dus het aantal uur klopt in mijn voorbeeld misschien niet, weet dat niet uit mijn hoofd namelijk ;) Anyway, dat is 1 ding, zo zijn er nog een heleboel andere dingen die je wilt weten en moet weten voordat je jezelf een 'gecertificeerd duiker' mag noemen. We begonnen de tweede dag in laag water met wat oefeningen. Masker vol laten lopen en weer clearen, zuurstof van je buddy lenen, ademhaling onder controle krijgen zodat je blijft 'zweven' op 1 plek etc. Dat ging allemaal prima! En toen gingen we onze eerste duik doen, 12 meter diep. Ik dacht, gaan we doen. Maar het ging iets te snel voor mijn mentale toestand. Dus ik raakte in paniek en wilde weer naar boven. Daarna nog een keer geprobeerd, rustig aan gedaan en toen ging het prima. En als je eenmaal beneden bent, vergeet je alles. Alles is ontzettend mooi, ik heb (finding) Nemo vissen gezien, mega dikke vissen, koraal etc. Vond het zelfs jammer dat we weer naar boven moesten! Dagen erna steeds weer het probleem dat ik paniekerig werd met het naar beneden gaan. Maar weet inmiddels dat ik het gewoon rustig aan moet doen. En dan is het het zeker waard als je dan op 18 meter diepte in de oceaan zwemt! :D Laatste dag examen (PADI) gehaald met 96% (yeah!!^^) en het praktijkgedeelte (de oefeningen maar dan in diep water) dus ik mag mezelf nu een gecertificeerd open water duiker voor 18 meter noemen. Toch nog iets nuttigs gedaan ;) Heb de duikcursus overigens betaald van alle verjaardagscentjes die ik heb gekregen, dus allen; bedankt!! ^^ het is naar een goed doel gegaan haha. Afijn, na de duikcursus nog 2 dagen een beetje strandgehopt en wat rondgekeken op het eiland en toen op naar Krabi. Want op Krabi kun je ook duiken en klimmen en op het strand liggen en ze hebben daar fantastische eilanden (het james bond eiland en het apeneiland bijvoorbeeld). Dus met pijn in mijn hart afscheid genomen van die week Ko Tao en alle mensen uit het hostel. Ik denk dat ik hier zeker de meeste mensen heb leren kennen. Dus het was wel een beetje jammer om weg te gaan. Zo zijn we op mijn laatste avond met wat drankjes naar het strand gegaan met een hele groep om uiteindelijk te eindigen in een dicht zwembad voor een nachtduik. Ook hebben we geprobeerd een kokosnoot te kraken maar dat blijkt toch een stuk moeilijker te zijn dan ik dacht! Je kan trouwens overal kokosnoot kopen, je krijgt dan letterlijk een hele kokosnoot met een rietje erin. Ik heb het nog niet geprobeerd maar het schijnt heel gezond te zijn. Ik leef hier trouwens van de 7th/11, een supermarkt die 24/7 open is en letterlijk alles heeft. Je kan ze ook niet missen, want elke 30 meter heeft er wel een. Bizar! Ontbijtjes zijn hier een tosti ham en kaas uit die winkel voor nog geen 20 cent. Of de bananenmuffins voor 1 cent(?) Mega lekker:D Maargoed, Ko Tao verlaten en met de nachtboot (prima te doen met bedjes om te slapen), vervolgens met de bus (hels!) naar Krabi. Of eigenlijk Ao Nang, een gebied in Krabi. Maar alle plannen in Krabi vielen letterlijk en figuurlijk in het water. Het regenseizoen is begonnen en niet zo'n beetje ook! Bakken water kwamen er naar beneden, de hele dag lang. Nu vind ik 1 dag niet zo erg en aangezien ik toch even een hotelkamer (voor 20 euro per nacht) had geboekt om even bij te komen was het prima. Ware het niet dat het na 2 dagen toch wel erg irritant werd en je letterlijk niks kunt doen omdat alle activiteiten op Krabi mooi weer vereisten. Volgens het weervooruitzicht zou het nog zeker een week zo doorgaan. Dus samen met Aileen, een meisje die ik in Ko Tao heb ontmoet en de duikcursus mee heb gedaan, gekeken waar het weer wel goed was. Dat bleek Indonesie te zijn, rondom Bali. Dus ach, dan maar op naar Bali!! Stay tuned ;)

Sunset

1. Lucia Pinkse:
    29 mei 2016
    Hello Mandy
    I have read a few English words in your text.
    Je vertelde al dat je Engels denkt dus ben ik ook even in het Engels begonnen.
    Verder ga ik niet. Want ik denk teveel Nederlands.
    Dat zwemmen in dichte zwembaden blijft zich herhalen. Haha.
    Leuk hoor die duikervaring. Ik zou niet durven. Maar dat had je vast al geraden.
    Veel plezier op Bali. Xxxxxmama
  2. Rob Pinkse:
    29 mei 2016
    Wat een mooi verhaal weer Mandy. Gezellig om al die avonturen van je te lezen. Veel plezier nog en 'take care of yourself'.
  3. Mike:
    Mandy!

Leuke verhalen! Have fun on bali;-) je kan in ubud een fantastische cruise boeken naar de komodo eilanden! Zeer aan te raden! Die brengt je langs verschillende kleine eilanden waar je anders nooit komt!
    Ik zit nu in het maleisische deel van borneo. Enkele dagen geleden nog pygmee olifanten en Orang oetans gezien!
    Wie weet tot snel;-)

X
  4. Jennifer:
    Hee Mandy,

Volgens mij heb je het daar super naar je zin! Gaaf zeg om te duiken erg leuk.

Heel veel plezier op Bali!
    Xx Jennifer
  5. Hanny:
    30 mei 2016
    Hoi Mandy. Leuk om je avonturen weer te lezen. Dat duiken lijkt me een hele bijzonderen ervaring. Ik vond het al prachtig om midden op de Middellandse zee te water te gaan en daar te snorkelen. Maar 18 m diep is me niet gelukt. Wel een keer 35 m onder de grond geweest met een survival in de Ardennen. Ook een aanrader. Veel plezier nog. Groetjes Hanny
  6. Vera van den Berg:
    8 juni 2016
    Hoi Mandy ,
    Ik ben een oud collega van Rob en vroeg hoe het jou verging daar. Ik lees net je reisverhaal en ( toeval bestaat niet) zie dat je in Ko Tao zit. Mijn zoon Yoeri gaat in oktober daar instructeur cursus duiken doen (hij heeft al 2 padi's) Heb jij toevallig de naam en adres van die duikschool waar jij de cursus hebt gedaan? Veel plezier in Bangkok, ik ga je volgen
  7. Mandy:
    17 juni 2016
    Hoi Vera, wat leuk dat je mijn blog leest! Ik heb mijn padi gehaald bij Easy Divers, adres weet ik niet maar het zit vlakbij de pier. Maar in Ko Tao zit er ongeveer elke 10 meter een duikschool en iedereen die ik spreek is helemaal happy met zijn of haar duikschool. Dus moet goed komen lijkt me zo ;)